Monday 5 January 2015

CARA MENSENYAWAKAN IKAN HIASAN SPECIES IKAN LAGA(BETTA SPLENDEN)

CARA MENSENYAWAKAN IKAN HIASAN SPECIES IKAN LAGA(BETTA SPLENDEN)


IKAN LAGA
Peralatan yang anda semua perlukan adalah :
1)Sepasang ikan laga 

2)Akuarium bersaiz kecil atau kalau nak jimat boleh menggunakan bekas biasa.
3)Daun ketapang(untuk merangsangkan pembentukan buih ketika ingin mengawan dan meningkatkan tahap kegersangan ikan ketika proses persenyawaan berlaku)


4)Paip pendek(fungsi paip adalah tempat untuk induk betina menyorok dari diserang oleh induk jantan ketika proses persenyawaan.

5)Medium seperti gabus dan hidupan akuatik seperti bunga kiambang dan sebagainya (berfungsi sebagai tempat ikan laga menyembunyikan telur)

Contoh gabus

Pokok Kiambang


Okay semua kelengkapan sudah ada, jadi kita teruskan dengan langkah-langkah untuk melakukan proses persenyawaan ini.

1-Pertama sekali anda semua masukkan daun ketapang kedalam akuarium/bekas kecil sehingga warna air tersebut bertukar kepada warna coklat.

2-Kemudian masukkan pokok kiambang/gabus sebagai tempat induk jantan membuat buih, kemudian masukkan paip kecil kedalam akuarium/bekas tersebut.

3-Seterusnya masukkan  induk jantan dan induk betina didalam bekas yang sama tetapi kita hendaklah mengasingkan induk jantan dan betina dengan meletakkan penghadang seperti memasukkan induk betina kedalam bekas/botol lutsinar yang mempunyai permukaan dan didinding tidak terhalang dari induk jantan untuk melihat induk betina tersebut, ini kerana apabila dengan cara begini ia dapat merangsangkan induk jantan untuk membuat buih disekeliling kawasan pokok kiambang.

4-Apabila selepas 1/2 hari induk jantan membuat buih disekeliling medium tersebut kemudian kita hendaklah mengalihkan bekas yang berisi induk betina supaya ikan tersebut dapat melakukan proses persenyawaan.Selepas tempoh 24jam kita hendaklah membuat permerhatian dikawasan buih tersebut jika buih bertukar warna kekuningan ini bermakna buih tersebut telah dimasukkan telur oleh induk tersebut.

5-Apabila induk tersebut telah mensenyawakan telur kita hendaklah mengasingkan induk betina supaya induk jantan tidak menyerang induk betina tersebut.

6-Apabila telur menetas kita hendaklah mengasingkan induk jantan dari akuarium tersebut.

7-Kemudian kita hendaklah menjaga benih tersebut dan memberi makan makanan seperti microworm atau bloodworm supaya benih tersebut dapat zat yang diperlukan untuk membesar.

Sekian terima kasih,



2 comments:

  1. Waktu ikan tu bersma dlm bekas tpi blm ada tnda nak mlekat bersenyawa , bole bagi mkn tak ?

    ReplyDelete
  2. Radang Paru-paru Copd.

    Saya Abd Kadir bin Sumardi, 42 tahun. Saya disahkan mengidap radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit saya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakala nya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta , batuk tetap tak baik, sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
    Banyak rawatan alternatif dari produk luar saya ambil tapi tak berkesan. Kemudian saya buat x-ray dan mendapatkan rawatan hospital. Doktor pun mengesahkan saya mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia. Untuk makluman, saya bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Setelah itu sahabat saya telah terlihat di facebook berserta testimonial pesakit. Lalu dia pun memperkenalkan kepada saya untuk mencuba produk tersebut. Saya pun menghubungi pengasas produk tersebut En. Zuhairi dan mendapatkan nasihat daripada beliau. Beliau mengesyorkn saya untuk mencuba. Alhamdulillah dalam 2 minggu dah terasa perubahan .Batuk samakin berkurang. Saya terus mengamalkan 2 jenis jus itu selama beberapa bulan sampai masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Menurut En. Zuhairi, masalah saya ini ialah paru-paru copd iaitu sakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini saya terus mengamalkan. Syukur pada Allah mengenalkan saya dengan En. Zuhairi
    Semoga beliau berjaya membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh dengan produk ini.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser gout kronik dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete